mgr Ewa Kamińska Położna
0
179

Mięśnie dna miednicy po porodzie - Ćwiczenia na mięśnie Kegla

mgr Ewa Kamińska
Położna
0
179

Połóg to okres trwający do 6. tygodni po porodzie, kiedy to cofają się zmiany anatomiczne i morfologiczne zachodzące w organizmie kobiety w czasie ciąży i porodu. Po 6-8 tygodniach może już wrócić do normy cykl menstruacyjny, w tym samym czasie macica obkurcza się do swoich poprzednich rozmiarów.

Kiedy rozpocząć trening mięśni Kegla?

Okres ciąży oraz poród znacznie nadwyręża mięśnie dna miednicy dlatego o ich ćwiczeniu należy myśleć już w pierwszej dobie po porodzie. Jeżeli krocze było nacięte i rana jest bolesna wstrzymaj się trochę do momentu, aż ból nieco ustąpi. Mięśnie Kegla (inaczej mięśnie dna miednicy) stabilizują narządy wewnętrzne, które znajdują się w obrębie obręczy miedniczej, takie jak układ rozrodczy kobiety czyli macica, pochwa oraz pęcherz moczowy i jelita. Mięśnie dna miednicy, jako stabilizatory, warunkują sprawne działanie tych organów.

Ćwiczenia mięśni Kegla – dlaczego są tak ważne?

Dysfunkcja w obrębie dna miednicy może powodować nietrzymanie moczu, nietrzymanie kału, obniżenie się narządów rodnych u kobiety oraz zaburzenie funkcji seksualnych. Dlatego ćwiczenia na mięśnie Kegla odgrywają dużą rolę w czasie połogu, gdyż przywracają odpowiednie napięcie mięśniom, ale też pobudzają krążenie w obolałej okolicy krocza.

Testuj produkty Dermedic Testuj produkty Dermedic
Testuj produkty

Dołącz do ambasadorów marki
Dermedic i przekonaj się, jaki
produkt testujemy w tym miesiącu!


Testuj produkt »

Najlepszy trening mięśni dna miednicy – jak ćwiczyć?

Ćwiczenia na mięśnie Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu okolic pochwy oraz krocza . Nie są trudne, trzeba się ich tylko nauczyć. Pamiętaj, aby podczas ćwiczeń mięśnie brzucha nie były napięte. Dla kobiet początkujących ćwiczenia Kegla zaleca się w pozycji leżącej. Leżąc na plecach ugnij nogi w kolanach natomiast stopy ustaw płasko na podłodze i rozstaw w odległości 20-30 cm. Jedną rękę połóż na brzuchu a drugą wzdłuż ciała. Zaciśnij mięśnie okolicy krocza, wytrzymaj kilka sekund i pomału je rozluźnij. Odpocznij i powtarzaj czynność.

Jak często wykonywać trening mięśni Kegla?

Zaraz po porodzie zacznij od delikatnych ćwiczeń około 5 powtórzeń, jednak z każdym dniem sukcesywnie zwiększając ich liczbę. Po tygodniu powinnaś wykonywać 10-20 skurczów, trwających około 10 sekund, 3 razy dziennie. Jeśli dojdziesz do wprawy, ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w różnych pozycjach, nie tylko leżąc, ale także siedząc lub stojąc.

Podobał się artykuł?

Przyznaj mu ocenę

179
0
Udostępnij artykuł:

Polecane produkty
Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod przysznic
Olejek do kąpieli i pod przysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Hej! Spójrz!

Tutaj znajduje się quiz stworzony na podstawie artykułu, który właśnie przeczytałeś. Jeśli rozwiążesz go poprawnie, dostaniesz punkty, które później możesz wymienić na wspaniałe nagrody! Zobacz nagrody »

Quiz dostępny jest tylko dla zarejestrowanych
i zalogowanych użytkowników.
Za zarejestrowanie się otrzymasz punkty.

Zarejestruj się »
lub
jeśli posiadasz już konto
lub

Komentarze:

BeKamis
post napisany:

Warto miesnie kegla juz cwiczyc przed porodem, to bardzo proste i nieskomplikowane, nalezy zaciskac i puszczac strumien moczu zalatwiajac sie na jakas chwile, to nam duzo da korzysci na przyszlosc. Bedzie nam potem latwiej walczyc z czestomoczem.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Mariolka
post napisany:

Ja ćwiczyłam i zresztą ćwiczę regularnie w związku z tym, że jest to jedyny sposób także na ćwiczenie jednego z głębokich mięśni brzucha. Ćwiczenia te zaleciła mi fizjoterapeutka na jednej z wizyt, po tym jak opowiedziałam jej o swoich problemach właśnie z mięśniem brzucha.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Konwalia
post napisany:

Katarzyna dokładnie to samo i nam mowiono na szkole rodzenia, aby ćwiczyć mięśnie dna miednicy, bo to może potem ułatwić porod. Ja po porodzie zapomniałem o tym by ćwiczyć te mięśnie, ale przypomniał mi o tym mój ginekolog.


0 0
zgłoś post
do moderacji
Katarzyna Balbierz
post napisany:

Moja położna na szkole rodzenia mówiła, że już teraz możemy zacząć ćwiczyć sobie mięśnie dna miednicy, bo to swego rodzaju także przygotowanie do porodu. Także ja codziennie wieczorem po trochę ćwiczę. Nawet nie trzeba nikomu mówić co się robi bo tego nie widać 😉


0 0
zgłoś post
do moderacji
Anczi
post napisany:

Ja się dalej zabieram za te ćwiczenia i się zabrać nie mogę. Wiem, że powinnam, że przyda się, bo nawet jeśli teraz nie mam problemów to po drugiej ciąży może być różnie, ale jakoś zawsze mam inne rzeczy do robienia i ciągle to odkładam.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Malgorzata J
post napisany:

Ja nie ćwiczyłam, a mam za sobą cztery pirody i nigdy  nie mialam problemów z nietrzymaniem moczu. Moja corka chodzila na ćwiczenia dla kobiet w ciąży, w tym tez na mięśnie Kegla i niestety boryka sie po porodzie z ta wstydliwą przypadloscia


0 0
zgłoś post
do moderacji
MamaZuzi1
post napisany:

Anetuuss2603 , to prawda, mięśnie kegla można ćwiczyć w każdej sytuacji, zawsze i wszędzie, niestety ja o tym poprostu zapominam.  Pamietałam o wykonywaniu tych ćwiczeń  tylko przed porodem, będąc pod presją stresu porodowego :D   


0 0
zgłoś post
do moderacji
Anetuuss2603
post napisany:

Jeśli chodzi o ćwiczenia mięśni Kegla to raczej nie potrzeba na nie jakoś specjalnie duzo czasu. Tak naprawdę można je wykonywac zawsze i wszędzie więc moim zdaniem to bardziej zależy od chęci niż od braku czasu:-)


0 0
zgłoś post
do moderacji
to ja Aga K
post napisany:

Asi, nie radzimy sobie, bynajmniej ja też miałam duże chęci, ale wszystko życie zweryfikowało:( Obiecuję sobie cały czas, nigdy nie jest za późno. Nietrzymanie moczu jest bardzo wstydliwą rzeczą, więc dziewczyny solidarnie zacznijmy ćwiczyć. 



0 0
zgłoś post
do moderacji
tryta
post napisany:

To bardzo ważne ćwieczenia, ktore moga ochronic nas od przykrej dolegliwosci nietrzymania moczu. Za rada poloznej wykonywalam je juz bedac w ciazy, a pozniej stopniowo po porodzie I przynioslo to zamierzony efekt.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Zgłoszenie postu do moderacji

Pomóż nam zrozumieć, co się stało

Krótko uzasadnij przyczynę zgłoszenia posta

Zgłoszenie postu do moderacji

Twoje zgłoszenie zostało przyjęte

Nasi moderatorzy przyjrzą się zgłoszonej przez Ciebie sprawie

Polecane produkty Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod przysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj naszych ekspertów!
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.

Polecane produkty Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod przysznic
Olejek do kąpieli i pod przysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj ekspertów Dermedicowa
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.