mgr Ewa Kamińska Położna
0
188

Mięśnie dna miednicy po porodzie - Ćwiczenia na mięśnie Kegla

mgr Ewa Kamińska
Położna
0
188

Połóg to okres trwający do 6. tygodni po porodzie, kiedy to cofają się zmiany anatomiczne i morfologiczne zachodzące w organizmie kobiety w czasie ciąży i porodu. Po 6-8 tygodniach może już wrócić do normy cykl menstruacyjny, w tym samym czasie macica obkurcza się do swoich poprzednich rozmiarów.

Kiedy rozpocząć trening mięśni Kegla?

Okres ciąży oraz poród znacznie nadwyręża mięśnie dna miednicy dlatego o ich ćwiczeniu należy myśleć już w pierwszej dobie po porodzie. Jeżeli krocze było nacięte i rana jest bolesna wstrzymaj się trochę do momentu, aż ból nieco ustąpi. Mięśnie Kegla (inaczej mięśnie dna miednicy) stabilizują narządy wewnętrzne, które znajdują się w obrębie obręczy miedniczej, takie jak układ rozrodczy kobiety czyli macica, pochwa oraz pęcherz moczowy i jelita. Mięśnie dna miednicy, jako stabilizatory, warunkują sprawne działanie tych organów.

Ćwiczenia mięśni Kegla – dlaczego są tak ważne?

Dysfunkcja w obrębie dna miednicy może powodować nietrzymanie moczu, nietrzymanie kału, obniżenie się narządów rodnych u kobiety oraz zaburzenie funkcji seksualnych. Dlatego ćwiczenia na mięśnie Kegla odgrywają dużą rolę w czasie połogu, gdyż przywracają odpowiednie napięcie mięśniom, ale też pobudzają krążenie w obolałej okolicy krocza.

Testuj produkty Dermedic Testuj produkty Dermedic
Testuj produkty!

Sprawdź, czy aktualnie testujemy produkty Dermedic. Dołącz do społeczności naszych ambasadorów.


Testuj produkt »

Najlepszy trening mięśni dna miednicy – jak ćwiczyć?

Ćwiczenia na mięśnie Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu okolic pochwy oraz krocza . Nie są trudne, trzeba się ich tylko nauczyć. Pamiętaj, aby podczas ćwiczeń mięśnie brzucha nie były napięte. Dla kobiet początkujących ćwiczenia Kegla zaleca się w pozycji leżącej. Leżąc na plecach ugnij nogi w kolanach natomiast stopy ustaw płasko na podłodze i rozstaw w odległości 20-30 cm. Jedną rękę połóż na brzuchu a drugą wzdłuż ciała. Zaciśnij mięśnie okolicy krocza, wytrzymaj kilka sekund i pomału je rozluźnij. Odpocznij i powtarzaj czynność.

Jak często wykonywać trening mięśni Kegla?

Zaraz po porodzie zacznij od delikatnych ćwiczeń około 5 powtórzeń, jednak z każdym dniem sukcesywnie zwiększając ich liczbę. Po tygodniu powinnaś wykonywać 10-20 skurczów, trwających około 10 sekund, 3 razy dziennie. Jeśli dojdziesz do wprawy, ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w różnych pozycjach, nie tylko leżąc, ale także siedząc lub stojąc.

Podobał się artykuł?

Przyznaj mu ocenę

188
0
Udostępnij artykuł:

Polecane produkty
Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod prysznic
Olejek do kąpieli i pod prysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Kremowy żel do mycia Dermedic Linum baby
Kremowy żel do mycia Dermedic Linum baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Hej! Spójrz!

Tutaj znajduje się quiz stworzony na podstawie artykułu, który właśnie przeczytałeś.

Quiz dostępny jest tylko dla zarejestrowanych
i zalogowanych użytkowników.


Zarejestruj się »
lub
jeśli posiadasz już konto
lub

Komentarze:

Merycom
post napisany:

Mięsnie dna miednicy po porodzie sa niewatpliwie bardzo osłabione. Napewno tzreba czasu aby doszło do ich regeneracji a zeby cwiczyc to nalezy skonsultowac sie z lekarzem ktory oceni czy nastapila juz Nasza regeneracja po porodzie. W koncu poród to nie lada wyczyn. Czyż nie mam racji Drogie Mamusie? trzeba zadbac o te mięsnie bo mzoe pojawic sie problem z nietrzymaniem moczu a to nie jest zbyt przyjemne.


0 0
zgłoś post
do moderacji
Mlodamama92
post napisany:

Bogna zgadzam sie z toba aczkolwiek podczas  napinania miesni pochwy i odbytu miesnie poprzeczne brzucha napinaja sie same i to jest znak, ze bardzo dobrze napinamy te miesnie kegla. Ja czasami zapominam o tych cwiczeniach


0 0
zgłoś post
do moderacji
to ja Aga K
post napisany:

Oczywiście nie są to ćwiczenia trudne, ale jestem takim leniuszkiem, że dla mnie każde ćwiczenie to jest dosłownie walka o życie:-D Jeśli chodzi o menopauzę, to nie słyszałam, że przydałoby się je robić. Jakie mają wtedy korzyści?


0 0
zgłoś post
do moderacji
bogna16
post napisany:

Bardzo ważne jest aby ćwiczyć mięśnie kegla zarówno po ciąży jak i w trakcie menopauzy. Ćwiczenia na mięśnie Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu okolic pochwy oraz krocza . Nie są trudne, trzeba się ich tylko nauczyć. Podczas ćwiczeń mięśnie brzucha nie moga  byc napięte.



0 0
zgłoś post
do moderacji
matesko
post napisany:

Ważne ostrzeżenia, żeby ćwiczyć mięśnie Kegla. Najbardziej jest to ważne, gdy poród był ciężki, krocze ponadcinane. W takich przypadkach najczęściej występuje nietrzymanie moczu. które jest bardzo uciążliwe. Trzeba po porodzie wystrzegać się dźwigania ciężkich rzeczy, które mają wpływ na obiżenie macicy.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Ewka091
post napisany:

Mięśnie dna miednicy warto zacząć ćwiczyć już w trakcie ciąży. Pomoże nam to i zapobiegnie problemom nietrzymania moczu po porodzie, zeby później nie było zdziwienia przy kichaniu jak się mokro zrobi :D ćwiczenia są proste i nie męczące wbrew pozorom, można je wykonac w kazdym miejscu



0 0
zgłoś post
do moderacji
Mariolka
post napisany:

Babeczka, myślę, że dziewczyny nie "wzięłyby Ciebie za wariatkę" gdybyś ćwiczyła mieśnie Kegla, bo najzwyczajniej świecie nie miałyby pojęcia, że wykonujesz jakieś ćwiczenia, no chyba, że byś im o tym powiedziała. :)  Chyba nie do końca wiesz jak wyglądają takie ćwiczenia.



0 0
zgłoś post
do moderacji
anna936605
post napisany:

Ćwiczenie mięśni Kegla jest bardzo ważne. Zaraz po porodzie jest na to za wcześnie, ale po odpowiednim czasie jak najbardziej. U nas na osiedlu jest klubik starszych pań, które zapraszały na darmowe zajęcia pokazowe właśnie z mięśni Kegla. Ja niestety nie miałam czasu na uczestnictwo, ale moje dwie sąsiadki były i bardzo sobie chwaliły.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Babeczka
post napisany:

Chyba jest za leniwa i nie wyobrażam sobie wykonywać ćwieczenia zaraz po porodzie, chyba nie miałabym na to siły a dziewczyny to chyba wzięły by mnie za wariatkę jak bym zaczęła ćwiczyć zaraz po porodzie jeszcze w szpitalu


0 0
zgłoś post
do moderacji
Mada1786
post napisany:

Dla mnie najgorsze były chwile w szpitalu. Zero prywatności i ogólny dyskomfort bo człowiek nie jest u siebie. No i rzeczywiście najintensywniejsze krwawienie było właśnie w pierwszych dniach i trzeba było co chwilę zmieniać wkładkę.


0 0
zgłoś post
do moderacji
Zgłoszenie postu do moderacji

Pomóż nam zrozumieć, co się stało

Krótko uzasadnij przyczynę zgłoszenia posta

Zgłoszenie postu do moderacji

Twoje zgłoszenie zostało przyjęte

Nasi moderatorzy przyjrzą się zgłoszonej przez Ciebie sprawie

Polecane produkty Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod prysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Kremowy żel do mycia Dermedic Linum baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj naszych ekspertów!
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.

Polecane produkty Dermedic:

Olejek do kąpieli i pod prysznic
Olejek do kąpieli i pod prysznic
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Kremowy żel do mycia Dermedic Linum baby
Kremowy żel do mycia Dermedic Linum baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj ekspertów Dermedicowa
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.