Z dziećmi ćwiczenia logopedyczne oraz poszerzające zasób słownictwa należy wykonywać podczas zabawy. Dlaczego? Ponieważ w momencie dobrej zabawy, przyjemnego, wesołego środowiska, kiedy towarzyszą nam dobre emocje łatwiej jest zapamiętać często trudny materiał.
Mówienie jest proste, ale tylko dla tych, którzy tę umiejętność już posiadają. Dla dziecka to naprawdę skomplikowany proces, który wymaga nie lada wysiłku. Prawidłowa wymowa jest niezwykle ważna i przekłada się na wiele aspektów naszego życia, np.: aspekt edukacyjny, towarzyski, zawodowy, dlatego warto dbać o mowę naszych dzieci od pierwszych chwil życia.
Przedstawiam propozycje ćwiczeń logopedycznych poprzez zabawę, które zostały podzielone na grupy wiekowe.
Dzieci do 1 r.ż.:
- mówienie do dziecka przyjemnym, łagodnym głosem, gdy twarz dziecka jest skierowana na naszą twarz, to niezwykle ważne, ponieważ, dziecko uczy się mowy poprzez naśladowanie naszych ruchów artykulacyjnych;
- wspólne gaworzenie, mówienie sylab, wchodzenie w dialog z dzieckiem w momencie, kiedy zaczyna ono gaworzyć, czyli nauka naprzemienności ról w dialogu;
- naśladowanie odgłosów otoczenia, np.: bam, puk, hop, itp.;
- naśladowanie wyrazów dźwiękonaśladowczych, np. zwierzątek.
Dzieci od 1 do 3 r.ż.
- oglądanie obrazków zwierzątek i wspólne naśladowanie ich odgłosów;
- budowanie wieży z klocków i nazywanie kolorów;
- opowiadanie dziecku dostosowane do poziomu jego rozwoju mowy o wykonywanych czynnościach oraz o otaczającym świecie tzw. kąpiel słowna;
- pośrednie ćwiczenia wspierające rozwój mowy takie jak: układanie sekwencji kolorystycznych (żółty, zielony, żółty, zielony i polecenie ułożenia pod spodem takiego samego układu) można je robić z klocków czy pomponików;
- tworzenie kategorii, dopasowywanie elementów i nazywanie ich, np. bierzemy koszyk z owocami, drugi z warzywami i wspólnie z dzieckiem segregujemy owoce do owoców, a warzywa do warzyw;
- wykonywanie ćwiczeń logopedycznych, wzmacniających mięśnie artykulacyjne, takie jak dmuchanie baniek, wiatraczków, udawanie kląskania jak konik, udawanie ustami dźwięku traktora, unoszenie języczka do podniebienia i malowanie sufitu w buzi;
- układanie puzzli i wspólne opowiadanie co widzimy na obrazku;
- śpiewanie piosenek.
Dzieci od 3 do 7 r.ż.
- powtarzanie sylab z ćwiczoną głoską, które mogą być zapisane na kolorowych karteczkach;
- wymyślanie imion dla ulubionych zabawek z ćwiczoną głoską, np.: [k] Koko, Kubi, Kama, Kali itp.;
- tworzenie trudniejszych sekwencji, wykorzystując np. wydrukowane obrazki owoców, tworzymy wtedy ciąg: jabłko, gruszka, kiwi, jabłko, gruszka, kiwi i polecamy dziecku dokończenie wzoru;
- opowiadanie książeczki z obrazkami zamiast czytanie jej, wymyślamy historię naprzemiennie raz ja, a raz ty ucząc się przy tym opowiadać;
- wspólne gotowanie i nazywanie poszczególnych czynności oraz składników;
- segregowanie, np. zabawek, ubrań z suszarki, dobieranie w pary skarpetek;
- uczenie się wierszyków;
- szukanie ukrytych w domu karteczek z obrazkami z ćwiczoną głoską, np. [l] lody, lupa, lalka, leki itd.;
- budowanie zdania z wylosowanym z woreczka przedmiotem, np. w woreczku mamy rzeczy z głoską ś: ściereczka, świeca, kiedy dziecko wylosuje świecę stara się coś o niej powiedzieć, zbudować zdanie, np. Mama zapala świecę;
- wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych zaleconych przez logopedę, możemy wykonywać np. podczas gry w chińczyka czy w karty, zmieniając lekko zasady gry.
Mam nadzieję, że moje pomysły na ćwiczenia poprzez zabawę wypełnią czas spędzony w domu.
Oliwia Dzwonnik- mgr logopedii, neurologopeda
Pomóż nam zrozumieć, co się stało
Krótko uzasadnij przyczynę zgłoszenia posta
Twoje zgłoszenie zostało przyjęte
Nasi moderatorzy przyjrzą się zgłoszonej przez Ciebie sprawie