13
dermedicowo.pl Administrator
0
5

Wzmacnianie odporności dziecka poprzez dietę

dermedicowo.pl
Administrator
0
5

Czy wiesz, że w skład mikroflory jelitowej (inaczej mikrobioty) wchodzi od około 300 do 1000 gatunków bakterii i innych mikroorganizmów? To potężna armia, która może ważyć nawet 2 kg! Co więcej- mikroflora jelitowa jest obecnie uważana za jeden z organów naszego ciała.

 

Wpływ diety na odporność

Mikroflora jelitowa

Dieta wzmacniająca układ immunologiczny

Jak wspierać odporność dziecka?

 

Naukowcy cały czas badają wpływ drobnoustrojów na zdrowie człowieka. Z roku na rok pojawiają się kolejne opracowania badań naukowych, a nawet całe książki na ten temat.

Czemu to tak ważny temat? 

 

Wpływ diety na odporność

Dysbioza, czyli zaburzenia w składzie drobnoustrojów w ciele, może prowadzić do rozwoju wielu poważnych schorzeń - zarówno układu pokarmowego (czego efektem są biegunki, zaparcia, bóle brzucha itp),  jak i chorób metabolicznych (np. otyłości, cukrzycy typu 2), alergii, astmy, chorób układu immunologicznego (spadku odporności), a nawet zaburzeń neurologicznych czy rozwojowych.

Tym co dodatkowo niszczy armię dobrych bakterii jelitowych są antybiotyki. Powstały one jako ostatnia szansa dla organizmu, którego układ immunologiczny nie radzi sobie z chorobotwórczych bakteriami i tylko w tej sytuacji powinny być stosowane.

 

Mikroflora jelitowa

Pamiętaj, że po każdej antybiotykoterapii musisz odbudować mikroflorę jelit, aby nie doszło do kolejnego zakażenia.

Najprostszy na to sposób to zadbanie o zdrowe posiłki (złożone z produktów zawierających substancje bioaktywne) i suplementacja probiotykami. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ bakterie probiotyczne uniemożliwiając rozwój bakteriom patogennym. Jednym słowem - w jelitach jest miejsce albo dla jednych, albo dla drugich! 

 

Dieta wzmacniająca układ immunologiczny

Co warto podawać dziecku do jedzenia, aby zwiększyć jego odporność?

  • mleko mamy- zanim przejdziemy do typowych produktów spożywczych, chciałabym podkreślić jak korzystne jest karmienie piersią dla zdrowej mikroflory. W mleku mamy znajdują się immunoglobuliny, limfocyty, makrofagi czy cytokiny i dziesiątki innych składników wzmacniające młody układ odpornościowy!
  • kiszone warzywa np. ogórki, kapustę, buraki, a nawet marchewkę. W czasie kiszenia powstaje bardzo zdrowy kwas mlekowy wytwarzany przez bakterie kwasu mlekowego. Możesz poszukać sprawdzonego przepisu na domowe kiszonki, albo kupić gotowe w sklepie. Pamiętaj, żeby do kiszenia używać wyłącznie świeżych i dobrze wyglądających warzyw oraz odpowiedniej ilości soli. Nie bój się, że słony, kiszony ogórek zaszkodzi dziecku. Sól jest naturalnym konserwantem żywności i zapobiega rozwojowi bakterii patogennych. A aby nie rozwinęła się pleśń, przechowuj kiszonki w temperaturze 0-10 stopni.
  • mleczne napoje fermentowane, które tak jak kiszonki zawierają korzystne kultury bakterii. Będą to jogurty, kefiry, maślanka czy mleko acidofilne. Wybieraj te o prostym składzie -  bez dodatku cukru, zbędnych zagęszczaczy i barwników
  • świeże warzywa i owoce, które są bogate w witaminę C. Ma ona ogromne znaczenie dla odporności, działa antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Dodatkowo korzystnie wpływa na oczyszczanie się jelit. Witaminę C znajdziesz w we wspomnianych wcześniej kiszonkach, natce pietruszki, szpinaku, brokułach, kiełkach, pomidorach, papryce, kiwi, jagodach goji i acai, czarnych porzeczkach, truskawkach (także rozmrożonych), mango, cytrynie, grejpfrutach czy pomarańczy. Jeśli uważasz, że Twoje dziecko je za mało wyżej wymienionych produktów, rozważ suplementację oraz modyfikację nawyków żywieniowych dziecka. Aby zwiększyć ilość spożywanych warzyw i owoców możesz robić domowe smoothie i koktajle. Są sycące, a dodatkowo nawadniają organizm
  • owoce i warzywa bogate w ß-karoten, czyli prowitaminę A, np. bataty, marchewka, dynia, morele, melony, brzoskwinie, śliwki, zielonolistne warzywa, papryka czerwona i żółta
  • warzywa cebulowe czyli cebulę, czosnek, por i szczypiorek. Spróbuj przemycać je w różnych pastach, dodawać do zup czy jajecznicy. Dzieci czasami muszą się oswoić z dość wyrazistym smakiem tych warzyw, ale naprawdę warto podejmować kolejne próby. Mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze i dzięki temu mogą uchronić Cię i Twoje dziecko przed koniecznością wprowadzenia antybiotyku. Pamiętaj, aby w czasie przeziębienia przygotować zdrowy syrop z cebuli, tylko zamiast zwykłego cukru obniżającego odporność, dodaj miód lub ksylitol.
  • tran i tłuste ryby morskie (tj. śledzie, łosoś atlantycki, sardynki), czyli produkty bogate w witaminę D. Większość lekarzy i dietetyków rekomenduje suplementację tej witaminy, zwłaszcza od jesieni do wiosny. Jeśli chcesz wiedzieć czy suplementacja jest konieczna- wykonaj test (z krwi) w laboratorium 
  • pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki zbożowe i inne produkty zawierające błonnik. Zdrowe jelita to czyste jelita. Błonnik wraz z wodą zapobiega zaparciom, gniciu niestrawionych resztek pokarmu i namnażaniu się chociażby grzybów
  • superfoods, czyli moc zdrowych składników już w niewielkiej porcji. Możesz np. zaparzyć wodę z plasterkiem imbiru, który ma właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Możesz dodawać do koktajli pyłek kwiatowy pszczeli, który jest bogaty we flawonoidy, albo miód manuka zawierający methyloglyoxal, który niszczy bakterie, wirusy i grzyby.

Jak wspierać odporność dziecka?

Mikroflora jelitowa jest zmienna i każdego dnia możesz ją wzmacniać lub osłabiać. Jeśli dodatkowo masz wpływ na posiłki swoich dzieci lub wnuków, to masz także wpływ na ich zdrowe jelita i co za tym idzie odporność. 

 

Zuzanna Kłos, dietetyk dziecięcy

 

Podobał się artykuł?

Przyznaj mu ocenę

5
0
Udostępnij artykuł:

Polecane produkty
Dermedic:

Kremowy żel do mycia Dermedic Baby
Kremowy żel do mycia Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Hej! Spójrz!

Tutaj znajduje się quiz stworzony na podstawie artykułu, który właśnie przeczytałeś.

Quiz dostępny jest tylko dla zarejestrowanych
i zalogowanych użytkowników.


Zarejestruj się »
lub
jeśli posiadasz już konto
lub
Zgłoszenie postu do moderacji

Pomóż nam zrozumieć, co się stało

Krótko uzasadnij przyczynę zgłoszenia posta

Zgłoszenie postu do moderacji

Twoje zgłoszenie zostało przyjęte

Nasi moderatorzy przyjrzą się zgłoszonej przez Ciebie sprawie

Polecane produkty Dermedic:

Kremowy żel do mycia Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj naszych ekspertów!
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.

Polecane produkty Dermedic:

Kremowy żel do mycia Dermedic Baby
Kremowy żel do mycia Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Poznaj ekspertów:

Ekspert radzi
Poznaj ekspertów Dermedicowa
W trosce o prawidłową pielęgnację i rozwój Twojego dziecka wszelkie informacje zawarte w serwisie dermedicowo.pl są tworzone w oparciu o wieloletnie doświadczenie i wiedzę naszych profesjonalistów.