Mama K
1
44

Podstawowe zasady żywienia kobiet w ciąży

Mama K
1
44

Ciąża trwa 9 miesięcy i jak wiadomo, jest to czas intensywnego rozwoju płodu. Duży wpływ ma żywienie, ponieważ dostarcza wszystkich potrzebnych składników makro jak i mikro. Dostarczając tych składników swojemu organizmowi, dbamy o zdrowie naszego rozwijającego się maleństwa jak i swoje. Poniżej przedstawię kilka cennych zasad jak być dobrze odżywionym.

1. Wartość energetyczna podczas poszczególnych trymestrów powinna mniej więcej wyglądać tak: I trymestr: 1650 - 2350 kcal/d , II trymestr: tak jak pierwszy + 360 kcal/ d, III trymestr: tak jak drugi + 475 kcal/d.

2. Należy w swojej żywności zwrócić szczególną uwagę, aby dostarczyć składników mineralnych takich jak: kwas foliowy, witamina D, wapń, żelazo oraz jod.

3. Produkty powinny być różnorodne, nie należy ograniczać się tylko do ulubionych i pojedynczych.

4. Należy zwrócić uwagę na swój przyrost masy ciała jak i aktywność ruchową w czasie ciąży.

5. Należy spożywać produkty różnorodne z każdej grupy spożywczej z wykluczeniem wątroby z uwagi na dużo zawartość Wit A, ograniczyć spożywanie tłuszczów nasyconych, a zamiast nich zwiększyć spożycie nienasyconych. Należy również ograniczyć spożycie soli, cukru oraz słodyczy. Powinno wykluczyć się kawę i herbatę z uwagi na dużą zawartość kofeiny niewskazanej w ciąży.

6. Spożywać produkty zbożowe do 8 porcji, ok. 3 szklanki mleka lub jego zamienników, porcję mięsa, raz na dwa tygodnie ryby z wyjątkiem śledzi, rośliny strączkowe w umiarkowanych ilościach z uwagi na problemy z wzdęciami, a także kilka porcji owoców i warzyw.

7. Zwiększyć spożycie wody (1.5 - 2 litrów).

8. Techniki kulinarne: zaleca się gotowanie na parze, duszenie oraz pieczenie w folii. Należy unikać smażenia, ponieważ dania są ciężkostrawne.

9. Dieta kobiet w ciąży powinna składać się z od 5 do 6 posiłków, z których 3 powinny być główne - śniadanie, obiad, kolacja, natomiast od 2 do 3, to przekąski.

Ważne jest, aby w diecie kobiet w ciąży były obecne takie grupy spożywcze, jak produkty zbożowe, mięso, ryby, jajka, mleko, jak i jego przetwory, tłuszcze, warzywa oraz owoce i płyny. Ważne jest, aby tak komponować dietę, aby każdego dnia spożywać jeden produkt z każdej grupy.

1. Produkty zbożowe - stanowią główny zasób energii całodziennej diety oraz są źródłem węglowodanów złożonych, a także błonnika. Powinno wybierać się pieczywo razowe, kaszę jęczmienną, jaglaną, gryczaną, brązowy ryż oraz razowy makaron.

2. Mięso - doskonale źródło białka, witamin z grupy B oraz żelaza. Zalecane produkty to chude, czerwone mięso i drób.

3. Ryby -  są źródłem białka, cennych aminokwasów, witaminy D i kwasów Omega-3. Zaleca się spożywanie ryb 1 - 2 razy w tygodniu z uwagi na zanieczyszczenia rtęcią. Zalecane ryby to makrela i łosoś. Nie poleca się marlina, rekina, tuńczyka oraz miecznika.

4. Jajka - źródło białka, witamin typu A i B oraz żelaza, wapnia, magnezu, cynku, jodu i miedzi. Zalecane spożycie to od 3 do 5 na tydzień.

5. Mleko i jego przetwory - źródło białka i wapnia. Dzienne spożycie powinno mieścić się w granicy od 2 do 3 razy dziennie. Zalecane produkty to kefir, jogurt naturalny, mleko 2%, ser twarogowy półtłusty. Sery żółte powinno spożywać się w ograniczonych ilościach z uwagi na dużą zawartość tłuszczu i sodu.

6. Tłuszcze - należy ograniczyć tłuszcze nasycone (sery żółte, ciastka, lody, tłuste mięsa oraz wędliny, margaryny). Należy spożywać małe ilości masła i olejów roślinnych.

7. Warzywa oraz owoce - źródło składników mineralnych, witamin oraz błonnika. Najbardziej zalecane warzywa to te surowe. Poddane wysokiej temperaturze tracą część składników odżywczych.

8. Płyny - w ciąży powinny być spożywane w ilości od 1,5 - 2 litrów dziennie. Zalecane są wody o małej zawartości sodu, soki warzywne oraz owocowe bez dodatku cukru.

Podobał się artykuł?

Przyznaj mu ocenę

44
1
Udostępnij artykuł:

Autor:
Mama K
Mama


Komentarze:

Ewka091
post napisany:

Jesli mam byc szczera to jakos nie za bardzo przestrzegalam zasad zdrowego odzywiania w ciazy. Nie zawsze jem jakiś cieply posilek ale raczej nie to jest najgrosze, najgorsze jest to ze codziennie musze zjesc cos slodkiego bo bez tego nie funkcjonuję.



0 0
zgłoś post
do moderacji
Babeczka
post napisany:

Niestety bardzo nie lubię ryb i nie spożywam ich wogóle, moja mama w ciąży często mnie namawiała żebym zjadła rybę ale niestety chociaż bardzo chciałam to jakoś nikt mnie nie namówi na zjedzenie ryby nawet w ciąży 


0 0
zgłoś post
do moderacji
Mariolka
post napisany:

Będąc w ciąży próbowałam u siebie wprowadzić dietę, na którą natknęłam się w internecie, ale szybko z niej zrezygnowałam, bo jadłabym wtedy z cztery razy więcej niż normalnie, np. na śniadanie zupa, kanapka, później drugie śniadanie, które również składało się z kilku pozycji, na obiad zupa, drugie danie, potem owoce, jakieś ciasto i jeszcze kolajca składająca się z jogurtu, kanapek i warzyw. Nie wiem kto tyle przejada...



0 0
zgłoś post
do moderacji
LILKA0304
post napisany:

Zdrowy tryb życia jest bardzo ważny w ciąży. Osobiście starałam się trochę ruszać jakiś spacer, piłam więcej wody niegazowanej i dobry nawyk kontynuuje do dnia dzisiejszego. Myślę że nie wypadłam tak źle. 


0 0
zgłoś post
do moderacji
Ewka091
post napisany:

Odnośnie mojego stylu życia w ciąży to w sumie średnio jestem zadowolona ale zawsze mogłobyc gorzej. Staram się ćwiczyć 2 razy w tygodniu na zajęciach dla kobiet ciężarnych, ale gorzej już z dieta. Owszem jem sporo warzyw ale nie mogę się oprzeć slodkosciom. 


0 0
zgłoś post
do moderacji
Różyczka
post napisany:

Starałam się uważać na to co jem. Unokalam smażonych potraw i pilnowalam tego aby pić dużo wody. Często słyszałam Od dawna powtarzane motto, że powinnam jeść za dwoje. Jadłam tak aby dostarczyć organizmowi jaknnajwiecej witamin.


0 0
zgłoś post
do moderacji
Malgorzata J
post napisany:

Również jadłam to na co miałam ochotę oczywiście zachowując zdrowy rozsądek. Wykluczam całkowicie papierosy i alkohol ale to oczywiste. Czasem nachodzi mnie ochota na jakieś frytki raz na jakiś czas również i tego sobie nie odmawiam


0 0
zgłoś post
do moderacji
Iwonka9077
post napisany:

Jadłam chyba wszystko w czasie ciąży. Unikalam tylko fast foodow i mocno przetworzonej żywności, ale tak to jadłam to na co miałam ochotę. I faktycznie też dużo piłam wody niegazowanej od samego początku ciąży. 


0 0
zgłoś post
do moderacji
Mlodamama92
post napisany:

Ja rowniez jadlam co chcialam, uwielbiam sery w kazdej postaci i nie wyobrazam sobie nie jesc ich w ciazy, zwlaszcza, ze takie sery na wage byly mega dobre. No i oczywiscie slodycze czy fast foody, z tym również sie nie oszczedzalam. 


0 0
zgłoś post
do moderacji
Babeczka
post napisany:

Myślę że warto trzymać się zasady że jem dla dwóch a nie za dwóch, a wtedy będzie wszystko dobrze, jedynie co bym nie jadła to surowego mięsa i jajek nie ma potrzeby ryzykować zdrowiem dziecka czy swoim


0 0
zgłoś post
do moderacji
Zgłoszenie postu do moderacji

Pomóż nam zrozumieć, co się stało

Krótko uzasadnij przyczynę zgłoszenia posta

Zgłoszenie postu do moderacji

Twoje zgłoszenie zostało przyjęte

Nasi moderatorzy przyjrzą się zgłoszonej przez Ciebie sprawie

Polecane produkty
Dermedic:

Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy Dermedic Baby
Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Polecane produkty Dermedic:

Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »

Polecane produkty Dermedic:

Nawilżająco-kojący krem uzupełniający lipidy Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »
Olejek do kąpieli i pod prysznic Dermedic Baby
od 1. dnia życia
Czytaj więcej »